U voldoet aan alle voorwaarden. U weet welke reden u voor urgentie heeft en  heeft daarvoor de kansberekening gedaan. Daarna heeft u het aanvraagformulier ingevuld en alle gevraagde documenten verzameld. Maak dan een afspraak bij een corporatie bij u in de buurt.

Wie kan urgentie aanvragen?

U kunt bij ons urgentie aanvragen als:

  • u 18 jaar of ouder bent,
  • en u in Nederland mag wonen of de Nederlandse nationaliteit heeft,
  • en u in de gemeente Rotterdam, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Capelle a/d IJssel woont,
  • en uw verzamelinkomen niet hoger is dan € 47.699,- (eenpersoonshuishouden) of € 52.671,- (meerpersoonshuishouden) (peildatum: 1-1-2024),
  • en ingeschreven staat bij WoonnetRijnmond,
  • en als u schulden* heeft, daarvoor een afspraak om alles te betalen gemaakt heeft.

*Let op! Als u schulden heeft en een afspraak om alles te betalen dan kunnen er bij urgentiegrond ‘Doorstroming vanuit opvanginstellingen’ of urgentiegrond ‘Uitstroom uit een tijdelijke voorziening’ in sommige situaties nog extra voorwaarden gelden over de afspraak om alles te betalen.

Woont u niet in de gemeente Rotterdam, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Capelle a/d IJssel, maar wel in één van de andere gemeente in de woningmarktregio Rotterdam?

Vraag dan urgentie aan bij de gemeente waar u woont. Het overzicht van de woningmarktregio vindt u hier.

Woont u buiten de woningmarktregio Rotterdam?

Dan kunt u alleen urgentie aanvragen voor urgentiegrond ‘Mantelzorg geven‘,  ‘Mantelzorg krijgen‘ of ‘Uitstroom uit voorziening tijdelijke opvang‘ en een woning nodig heeft in Rotterdam, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Capelle a/d IJssel.

Hoe en waar vraag ik urgentie aan?

Op deze website vindt u veel informatie over urgentie en urgentie aanvragen. Lees dat goed. Als u weet met welke reden u urgentie aanvraagt, als u voldoet aan de voorwaarden en u bent ingeschreven op WoonnetRijnmond dan vult u het Rapportageformulier dat bij uw reden voor urgentie hoort in. Zorg ervoor dat u het formulier juist en volledig invult.

U maakt, als alles compleet is, een afspraak voor een gesprek bij een corporatie in Rotterdam, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Capelle a/d IJssel. Neem het formulier en alle documenten mee naar het gesprek.

Verblijft u in een hulpverleningsinstelling en woonde u gelijk voor de start van het hulpverleningstraject in Rotterdam, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Capelle a/d IJssel?

Dan vraagt uw begeleider van de hulpverleningsinstelling, samen met u, digitaal urgentie bij ons aan. De gemeente Rotterdam, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Capelle a/d IJssel moet de hulpverleningsinstelling waar u nu tijdelijk woont als partij hebben aangewezen voor het verzorgen van een traject en voor het aanvragen van urgentie gericht op resocialisatie. Vraag het uw begeleider.

Wat kost het aanvragen van urgentie?

Het aanvragen van urgentie kost € 35,-.

Heeft u medische problemen?

En vraagt u daarvoor urgentie aan? Dan betaalt u €50,- extra. Deze extra kosten zijn nodig voor een medisch advies. Een arts maakt namelijk een verslag van uw medische problemen en de arts beoordeelt uw medische problemen. U betaalt dus in totaal €85,-.

Waar moet ik betalen?

U betaalt als u de aanvraag voor urgentie inlevert. De aanvraag levert u in bij een corporatie in de gemeente Rotterdam, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Capelle a/d IJssel.

Hoe kan ik betalen?

Bij de corporatie kunt u pinnen. Bij sommige corporaties kunnen ze u ook een Tikkie sturen. Wat is een Tikkie? Een Tikkie is een berichtje in WhatsApp of de e-mail. In dat berichtje staat een link waarmee u met iDEAL kunt betalen. U heeft voor Tikkie wel een Nederlandse bankrekening en een smartphone nodig.

Wat is een verhuurdersverklaring en hoe kom ik aan die verklaring?

Een verhuurdersverklaring is een document van uw verhuurder. In een verhuurdersverklaring schrijft de verhuurder van de woning waar u nu woont en huurt, of u (altijd) alles betaald heeft en of u bijvoorbeeld overlast veroorzaakt heeft. Een verhuurdersverklaring is een van de documenten die u nodig heeft als u urgentie aanvraagt. Een verhuurdersverklaring is maximaal drie maanden geldig.

Heeft u nu schulden bij uw verhuurder? Dan moet u daarvoor met uw verhuurder een afspraak voor het betalen van de schuld gemaakt hebben. Aan deze afspraak moet u zich goed houden.

Hoe komt u aan een verhuurdersverklaring?

U neemt contact op met uw verhuurder en vraagt om een verhuurdersverklaring. De verhuurder kan de corporatie zijn of uw huisbaas als u particulier huurt. De verhuurder van de woning maakt dan een verhuurdersverklaring. U kunt ook deze Verhuurdersverklaring door uw particuliere verhuurder laten invullen.

Woont u tijdelijk in een instelling of bij iemand in en woonde u gelijk voor de start van deze tijdelijke woonruimte in een zelfstandige woning? Dan heeft u van de verhuurder van die zelfstandige woning een verhuurdersverklaring nodig.

Kan ik direct bij SUWR urgentie aanvragen?

Nee dat kan niet. Hoe dan wel?

Op deze website vindt u veel informatie over urgentie en urgentie aanvragen. Lees dat goed. Als u weet met welke reden u urgentie aanvraagt, als u voldoet aan de voorwaarden en u bent ingeschreven op WoonnetRijnmond dan vult u het Rapportageformulier dat bij uw reden voor urgentie hoort in. U krijgt toegang tot dit formulier als u de beslisboom voor uw aanvraaggrond heeft doorlopen.

Zorg ervoor dat u het formulier juist en volledig invult. U maakt, als alles compleet is, een afspraak voor een gesprek bij een corporatie in Rotterdam, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Capelle a/d IJssel. Neem het formulier en alle documenten mee naar het gesprek.

Woont u tijdelijk u in een hulpverleningsinstelling en woonde u gelijk voor de start van het hulpverleningstraject in Rotterdam, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Capelle a/d IJssel?

Dan vraagt uw begeleider van de hulpverleningsinstelling, samen met u, digitaal urgentie bij ons aan. De gemeente Rotterdam, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Capelle a/d IJssel moet de hulpverleningsinstelling waar u nu tijdelijk woont als partij hebben aangewezen voor het verzorgen van een traject en voor het aanvragen van urgentie gericht op resocialisatie. Vraag het uw begeleider.

Geldt mijn urgentie alleen in mijn woonplaats?

Nee. Uw urgentie is in alle zes Urgentieregio’s in de woningmarktregio Rotterdam geldig. U geeft bij het aanvragen van urgentie wel aan wat de Urgentieregio van uw keuze is.

Als u uw keuze voor een Urgentieregio wilt veranderen dan stuurt u ons een e-mail of een brief. In de brief of e-mail geeft u aan welke Urgentieregio nu uw keuze wordt. Onze contactgegevens vindt u hier.

Zijn er geen woningen te huur in uw Urgentieregio die passen bij uw situatie?

Reageer dan ook in andere Urgentieregio’s! Uw urgentie is ook geldig in de gemeenten

  • Albrandswaard,
  • Barendrecht,
  • Brielle,
  • Capelle a/d IJssel,
  • Hellevoetsluis,
  • Krimpen a/d IJssel,
  • Lansingerland,
  • Maassluis,
  • Nissewaard,
  • Ridderkerk,
  • Rotterdam,
  • Schiedam,
  • Vlaardingen en
  • Westvoorne.