U gebruikt Internet Explorer. Deze browser is sterk verouderd. Mogelijk werken onderdelen van deze site niet zoals deze bedoeld zijn.
In de urgentie staat voor welke woning (woningtype) u voorrang op andere woningzoekende heeft. In de urgentie staat ook het aantal slaapkamers, de maximale huurprijs en het zoekgebied waar binnen u urgentie heeft.
Urgentie is een minimale oplossing. Dat betekent dat u geen urgentie kunt krijgen voor beneden- en eengezinswoningen. Urgentie is niet bedoeld om te kunnen verhuizen naar een mooiere of grotere woning.
Voorbeeld; u heeft hele erge problemen met traplopen. U krijgt dan urgentie voor een flatwoning met lift.
Welke situatie is op u van toepassing?
De werkwijze van SUWR, in minder dan 10 stappen
Stap 1 Controleren Om urgentie te kunnen aanvragen moet u aan een aantal basis-voorwaarden voldoen. Controleer hier of u aan die voorwaarden voldoet voordat u urgentie aanvraagt. Zorg dat u ook ingeschreven staat bij WoonnetRijnmond .
Stap 2 Reden bepalen We kennen een aantal redenen voor urgentie. Zoek de reden die (het meest) past bij uw situatie . Lees goed welke voorwaarden bij die reden horen. Zo weet u of het zin heeft urgentie aan te vragen.
Stap 3 Indienen U voldoet aan alle voorwaarden. U weet welke reden u voor urgentie heeft, heeft het aanvraag-formulier ingevuld en alle gevraagde documenten verzameld. Maak dan een afspraak bij een woningcorporatie in de buurt voor een gesprek .
Stap 4 Aanvragen In het gesprek met de corporatiemedewerker neemt u alles goed door. U betaalt ook de kosten van de aanvraag. De corporatiemedewerker stuurt dan de aanvraag naar ons. Wij gaan uw aanvraag onderzoeken. Wij hebben maximaal 8 weken voor het onderzoek en een besluit. Als uw aanvraag compleet is, gaat het sneller.
Stap 5 Besluiten U ontvangt per post of e-mail bericht over uw aanvraag. Als u urgentie krijgt dan regelen we dat gelijk in WoonnetRijnmond. Als u geen urgentie krijgt dan staat in het bericht waarom niet. Niet eens met het besluit? Maak dan bezwaar binnen 6 weken.
Stap 6 Zelf zoeken In fase 1: de zelf-zoek-periode gaat u zelf reageren op woningen in WoonnetRijnmond . Doe dat elke dag en op woningen die passen bij uw zoekprofiel. Het zoekprofiel staat in uw urgentie-besluit. Kijk ook goed naar de andere voorwaarden die bij de woning horen. Vindt u een woning? Dan stopt de urgentie. De zelfzoekperiode duurt 3 maanden.
Stap 7 Onderzoek urgentieHeeft u na 3 maanden zelf zoeken geen woning gevonden? Dan beoordelen wij uw situatie opnieuw. Wij nemen daarvoor ook contact met u op. Nadat we u gesproken hebben beslissen we of we u gaan bemiddelen , of dat uw urgentie stopt.
Stap 8 Bemiddeling Als we besluiten u te bemiddelen start fase 2: de bemiddelingsperiode. Wij geven de corporaties door dat u bemiddeld moet worden. De corporaties bieden u één keer een woning aan.
Voldoet u niet aan de voorwaarden voor bemiddeling? Dan stopt uw urgentie.We kunnen niet precies zeggen hoe lang het duurt voor u een aanbod krijgt omdat dit afhangt van de woningen die vrijkomen.
Stap 9 Urgentie stopt Heeft u een woning gevonden? Dan stopt uw urgentie. U
heeft vast actief gezocht en u aan alle voorwaarden gehouden. Uw woonprobleem is opgelost; gefeliciteerd. Stopt uw urgentie en heeft u nog geen woning? Dan heeft u zich niet aan alle voorwaarden gehouden. Blijf reageren op WoonnetRijnmond of huur een woning via een particuliere verhuurder .